2012.08.27. 07:00
Hogyan keltsük fel az érdeklődést?
„Az évszázad szenzációja!” „Minden idők legsikeresebb regénye!” „Bestseller Amerikában!” Néhány jól csengő szlogen, amivel könyveket próbálnak eladni nekünk. De mégis hogyan lehet másképp elérni az olvasót?
Elkészült a termék, leszállítottuk a terjesztőhöz, kint van a polcokon, és várjuk, hogy jöjjenek a vevők. Elképzelhető ugyan, hogy akkora szerencsénk van, hogy a könyvből készült film épp most került a mozikba, és a kötetet veszik, mint a cukrot. Ám ez a ritkábbik eset. És még ilyenkor is bőven van teendő.
A terjesztés és marketing során a könyv már nem annyira szellemi alkotás, mint inkább termék, amit el kell adni. Az író maga is termék, akit — ha még nem ismert — meg kell ismertetni az olvasókkal, az újabb kiadványokról pedig tájékoztatni kell a leendő vevőket. Az online világban egy kiadónak ma már igen sok lehetősége van terjesztenie híreit: a legkézenfekvőbb a saját honlap. Minél több információt adunk meg egy könyvről, annál inkább ösztönözzük vele a vásárlást, ezért érdemes pároldalas részletet is feltölteni a kiadványból. Ha már honlap, akkor vétek lenne kihagyni, hogy hírlevelet is küldjünk a feliratkozott olvasóknak. Létrehozhatunk Facebook-oldalt, blogokat, esetleg külön weboldalt a terméknek: a szerzőnek, a sorozatnak vagy magának a könyvnek. Ilyenkor érdemes átgondolni, hogy tudunk-e rendszeres tartalmat biztosítani, amivel elérjük, hogy az érdeklődők időről időre visszalátogassanak. Egy hónapok óta nem frissített oldal ugyanis azt a hatást keltheti, mintha a termék már elavult lenne.
És akkor még csak a viszonylag olcsó megoldásokról beszéltünk, merthogy itt is kell valaki, aki üzemelteti ezeket a fórumokat. A Facebook lehetőséget ad fizetős hirdetések elhelyezésére is, ami azért különösen jó, mert megadhatjuk, milyen korú, nemű és érdeklődési körű emberekhez szeretnénk eljutni. A bannerek esetében azonban csak a portált tudjuk megválasztani, ahol hirdetünk. A reklámok költsége igen változó lehet attól függően, hogy Google AdWords hirdetésről beszélünk, vagy éppen az Index címoldalán szeretnénk megjelenni.
Ennél valamivel költséghatékonyabb módszer a burkolt reklám. Ha sikerül elérni, hogy az MTI felvegye hírei közé legújabb könyvünk megjelenését, nyert ügyünk van. A regisztráció után ingyen átvehető hírek szinte még aznap képesek bejárni az egész online világot — ha kellően érdekesek. Ma már igen sok kulturális portál van, akikkel a kiadóknak érdemes jó kapcsolatot ápolniuk. Egy-egy recenziós példányért (értsd: ingyen könyv, ha írsz róla) a szerkesztőségek szívesen közölnek kritikákat. Ne feledjük: a negatív reklám is reklám!
A rádió és a tévé napjainkban leginkább az online és offline világ határán helyezhető el. Az árak miatt általában kevés kiadó hirdet a tévében, rádiót azonban még mindig elég sokan hallgatnak ahhoz, hogy érdemes legyen próbát tenni. És akkor még nem is beszéltünk a közlekedési eszközök környezetében elhelyezett plakátokról, hiszen a legtöbb ember nap mint nap utazik.
A DM levelek nagy része automatikusan a kukában landol, általában két-három százalékos vásárlói aránnyal szoktak számolni. Ezért nagyon meg kell gondolni, érdemes-e egyáltalán kifizetni az anyagköltséget és a postázást, és nem olcsóbb-e inkább megvásárolni egy e-mail adatbázist.
A magazinok, újságok offline környezetben is működnek, bár egyre jobban visszaszorulóban vannak. Sok könyves lap létezik, ahol hirdethetünk, de nagyon nehéz mérni a hatékonyságukat. Bár ez általánosságban elmondható a legtöbb reklámozási lehetőségről is. Számszerűen mérni csak azt tudjuk, hogy melyik oldalról hányan kattintanak át a honlapunkra. De hogy ebből lesz-e tényleges vásárlás vagy sem, azt már nehéz lekövetni.
A lényeg egyébként úgyis az, hogy valamilyen formában jussunk el a vásárlóhoz: hogy személyesen találkozunk-e vele valamelyik könyves rendezvényen vagy könyvbemutatón, levélben keressük-e meg, vagy csak kiposztoljuk újdonságainkat a Facebook-oldalunkra, az már részletkérdés. Azt meg nehéz megmondani, hogy ha a marketingmódszerek szélesebb spektrumából válogatnánk, vajon több könyvet tudnánk-e eladni.
A sorozat további részei
Könyvkiadói ki kicsoda
A kiadó és a szerző egymásra találása
A lektor, avagy a kézirat ítésze
A könyvkiadás lelke, a szerkesztő
A tipográfus, a könyv tervezője
A tördelő, a szöveg formázója
A korrektor, avagy a helyesírás őre
A könyv — nem csak festék és papír
A borítókészítés alkímiája
Mennyi az annyi?
A könyveladás rejtelmei
Szólj hozzá!
Címkék: könyvkiadás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.