2013.02.22. 07:00
Woody és a Windsor
A Windsor legalább annyira a Woody Allen-franchise része, mint a neurotikus párbeszédek és a dallamos jazz. Allen az Annie Hall óta egy apró kitérőtől eltekintve a főcímekhez csak ezt használja, így mára a védjegyévé vált.
A Windsort Elisha Pechey tervezte 1905-ben. A merész metszésű betűket elsősorban poszterekhez és reklámszövegekhez szánta. A fontra könnyű ráismerni: a kapitális M és W különösen szélesre metszett, a P és az R udvara igen méretes, a h, m és n jobb oldali szára döntött, az e keresztvonala pedig ferde. Az összkép jópofa, barátságos, nosztalgikus.
Woody Allen 1975 körül talált rá a Windsorra New Jerseyben. Akkoriban egy helyre járt reggelizni Ed Benguiattal, aki nagy név az amerikai tipográfiában, mellékesen pedig jazzdobos is. Alennek rémlett, mintha Benguiat „nyomdász” lenne, hát megkérte, mondjon egy jó kis betűtípust. Benguiat mindig is szerette a Windsort, így ez volt az első, ami eszébe jutott. Tádám! Nem nagy sztori, de mivel 1977 óta immár 38 Windsor-főcímet láthattunk (többnyire) fekete alapon fehér szedéssel, felmerül a kérdés, Allen vajon csak az egyszerűség kedvéért maradt ennél, vagy betűfétist diagnosztizálhatunk (ilyesmiről lehetett szó Kubricknál, akiről közismert, hogy a Futura volt a gyengéje).
Akárhogy is, a Windsor, abból is az Elongated, végérvényesen Woody fontja lett. És ahogy a kutyák hasonlítani kezdenek a gazdájukra (vagy a gazdák a kutyájukra?), úgy váltak hasonlóvá ezek ketten. Mindkettőről elmondható: kicsit sok, de nagyon szerethető.
Forrás
Woody Allen and the Windsor font. Kitblog. 2007. 12. 15.
A képek forrása
Szólj hozzá!
Címkék: tipográfia font
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.