2013.04.05. 10:00
A betűtípus, amelyik járt a Holdon
„Békés szándékkal, az egész emberiség képviseletében jöttünk” – ez a szöveg szerepel Futurával az első Holdra szállás emlékére a Holdon hagyott (nem felejtett) emlékplaketten. Vagyis bárki saját szemével meggyőződhet róla, hogy Kubrick kedvenc fontja az egyik legbefolyásosabb geometrikus talp nélküli betűtípus.
Azt mondják, a Futura az én betűtípusom is, mert szeretem a tudományos-fantasztikus irodalmat. Utóbbit nem vitatva elsőre csak két dolog tartott vissza az unalmas bemondásától. Rettegtem az ilyenkor óhatatlanul felmerülő keresztre feszítéstől, amire nincs hajlamom. A másik pedig az a tény, hogy nincs haszontalan betűtípus – hasztalan próbálkoznak ennek terjesztésével egyesek. Minden font jó valamire. A Futura többek között arra is, hogy sok más betűtípus alapja legyen.
A német tervező, Paul Renner által, a Bauhaus hatása alatt 1927-ben tervezett betű inspirálta többek között Adrian Frutigert az Avenir font megalkotásában. A történelmi féligazsághoz hozzátartozik, hogy a legelső geometrikus formákból szerkesztett betűt állítólag Jakob Erbar professzor tervezte 1922-ben, de Renner úgy érezte, még jobbá tudja tenni az Erbar Groteszket. Más forrás szerint abban az időszakban egyszerűen minden betűtervező iroda megalkotta a maga geometrikus (Bauhaus, konstruktivista) betűtípusát: Ludwig and Mayer a már említett Erbart, Bauer a Futurát, Berthold pedig a Berthold Groteszket.
A Futura sikerességét és népszerűségét felhasználásának széleskörűsége is bizonyítja. A Futura volt az alapja az Ikea, az Opel, a Volkswagen saját céges fontjának, valamint Toronto város metrófontjának. De ne feledkezzünk meg az Absolut Vodkáról sem. A filmes karrier sem merül ki Kubrick rajongásában, kedvelte Wes Anderson is, egyik filmjében egyenesen főszerepet szánva a betűnek.
Az 1990-es években annyira agyonhasználták a Futura Extra Bold Condensed fajtát, hogy mozgalom alakult „Művészeti Igazgatók a Futura Extra Bold Condensed Ellen” néven. Csodák csodája, mégis értetlenséget, sőt felháborodást váltott ki, amikor az Ikea lecserélte az Ikea Sans-t a Verdanára.
A Futura megosztó, mint a Tudjukmi. Vannak, akik nem szeretik. Sokak szerint zseniális font: a lineárisan szerkesztett, körből, háromszögből, négyzetből levezetett, talp nélküli, állandó vonalvastagságú Futura tökéletes és modern maradt napjainkban is. Egyszerű, tiszta, elegáns, stílusos, napjaink klasszikusa. Jól olvasható, kiváló címbetű, nagyon alkalmas köztéri tájékoztatás céljára.
A kép forrása
12 komment
Címkék: tipográfia font
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
doktorur 2013.04.06. 01:35:51
szép új világ... 2013.04.06. 06:42:10
ccvv 2013.04.06. 07:07:03
Legbefolyásosabb? Talán a Kidnepper az... :D
@doktorur: Ez azért erős. Két fontot használni hosszú időn át, ez számomra csak a jó kommunikációs képességet bizonyítja. Meg esetleg a beszűkült tudatállapotot! Már bocsánat...
Michelle, a francia ellenállástól 2013.04.06. 08:03:55
Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.04.06. 08:32:48
Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2013.04.06. 08:35:54
Annak viszont a kezét törném le, aki Futurával, vagy más sans-serif fontokkal tömi a gyerekkönyveket.
2013.04.06. 09:53:34
Ráadásul art direktorként :)))
Mária 2013.04.06. 11:08:04
Az emberiség sokkal előbbre tartana a civilizációja fejlődésében, ha ki tudná iktatni az életéből az érzelmeket.
doktorur 2013.04.06. 11:16:53
@dr kotász: a helyzet ennél némileg összetettebb. Nem minden cégnek van/volt CVI-je, és természetesen amennyiben egy cég vagy brand arculata egy bizonyos betűtípust írt elő, nem cseréltem le csak azért mert nekem akkor éppen ez a két betűtípus volt a favoritom. A megrendelő meg azért fizet, hogy olyat kapjon, ami neki mindenben megfelelő, ergo amennyiben kifogásai lettek volna, értelemszerűen nem ragaszkodhattam volna semmiféle kedvencekhez.
ccvv 2013.04.06. 18:04:26
Kedves @doktorur! Csak arra reflektáltam, amit írtál. Az ügyfelek általában nem értenek a dologhoz. Azért ügyfelek. A grafikus meg ért hozzá, azért vállalhatja el a munkát. Ha a grafikus elég lehengerlő modorú, rá tudja őt bármire beszélni, mert a megrendelő bízik a hozzáértésében. Ha a 'grafikus' ehhez még rosszabb esetben egocentrikus is, mégrosszabb esetben képzetlen is, akkor egészen furcsa dolgokra is rá tudja beszélni.
Értem én, hogy szép az a két betűtípus, de nem hiszem el, hogy a sok különböző feladathoz ne lett volna néha egy-egy jobban megfelelő. Biztos az én hibám, de a tipográfiai munkát alkalmazott művészetnek tartom, így azt gondolom, hogy az ego szerepe kisebb.
A beszűkült tudatállapot gyakran előfordul az alkotóművészeknél, még tudatmódosító szer se kell hozzá, ismeretlenként pedig nem akartam sem az egocentricitást, sem a képzetlenséget feltételezni.