self_publishing_kertesz.jpgA szerzői kiadásban közreműködő kiadók azt ígérik, foglalkoznak a marketinggel, a könyved eladásával, sikerével. De nem fognak. Neked kell – az értékesítés megszervezése mellett – a szerzői kiadás más előnyeit keresned. Segítünk eligazodni az előnyök és hátrányok útvesztőjében.

A szerzői kiadásnak számos előnye van: te dönthetsz a borítóról, a formátumról, a szövegedbe sem szól bele senki, egy szóval a teljes külcsín és belbecs csak a te kreativitásodat dicséri majd, s végül tied a teljes haszon. Mindezekért cserébe nem túl nagy áldozat, amit a szerzői kiadásban egy szerzőnek vállalnia kell.

    1. Szükséges némi befektetés. Idő és pénz. Igaz, hogy a világon ebből van a legkevesebb, de ha híres író szeretnél lenni, akkor ez a legkevesebb.
    2. Bevonhatsz (be fogsz vonni) egy kicsi, erre szakosodott kiadót. Dönthetsz persze a kiadásban közreműködő szereplők egyenkénti kiválasztásában is, de akkor vagy könyvkiadó vállalkozásod van és értesz a könyvkiadás folyamataihoz (és ne olvass tovább), vagy mégsem lesz soha könyved.
    3. Abban ne reménykedj, hogy akár a szerzői kiadásra szakosodott könyvkiadó, akár az egyenként bevont szakemberek el fognak tántorítani a könyvtől, mondván: „nem fogja senki megvenni”, „nem szólít meg senkit”, „különben sincs rá kereslet”, és „hát nem is vagy egy bestselleríró”. Bizony, a témát, a mondanivalót neked kell kiválasztanod, és eladhatóvá formálnod. Nem minden esetben, persze. Ha a rokonok és barátok számára szeretnél maradandót alkotni és a halhatatlanság is elegendő ebben a körben, akkor írj a nagypapa karórájáról. (Ismered a híres befektetési döntést: attól, hogy valami számodra érzelmileg értékes, nem feltétlenül válik azzá a kívülállók számára.)
    4. Ha különleges információd vagy tudásod van – könyörgöm, miért nem vagy még híres –, akkor eszedbe ne jusson szerzői kiadásban gondolkodni: van az a pénz, amiért megéri téged kiadni.
    5. Hogy milyen szereplőket érdemes bevonnod (a részletek tekintetében ismétlésekbe nem kívánván bocsátkozni), bemutattuk egy sorozat keretében. Először is megéri felfogadnod egy könyvkiadói szerkesztő szakembert. Ha jól választottál, akkor a szöveged érthetőbb, tisztább, élvezetesebb, a könyvcímed figyelemfelhívóbb lesz. És elképzelhető, hogy a kezdő írókra jellemző terjengősségről, túlírtságról is le tud beszélni. Bármi elképzelhető. Bár nagyobb valószínűséggel foggal-körömmel ragaszkodsz majd jól megírt szövegfordulataidhoz, és semmiképpen sem akarsz lemondani legkedvesebb poénjaidról.
    6. A tördelőnek majdnem biztosan fizetni fogsz. Egy jó tördelő aranyat ér. Ha jól fogalmazod meg az elképzeléseidet, elvárásaidat, akkor végül valóban magadénak érzed majd a könyvet. Egyébiránt a bevezetőben leírtak itt is csorbulni fognak. Ideális esetben az eredeti elképzeléseidhez képest kedvező irányban történik elmozdulás: lássuk be, tudnál jobbat kihozni a nyersanyagból, mint egy profi?
    7. A nyomdát nem tudod megspórolni. Választhatsz digitális vagy ofszetnyomdát, de a példányszám azért meg fogja kötni a kezedet. Bizonyos mennyiség alatt a digitális nyomda ajánlata meggyőző lesz, és ha alapvetően szöveges kiadványról van szó, nem is veszed észre majd a különbséget. Egyesek szerint egyébként sem, de most nem ez a lényeg. Az igény szerinti nyomtatás (print on demand) ennél is továbbmegy. Nyomtass egyetlen példányt, add ajándékba, és sajnáld örökké … hogy még egyszer el kell menned a második kiadásért. A könyv fajlagos árán ezek után már ne is gondolkozz.
    8. Ha eszed van, megoldod, hogy a kedvezőbb általános forgalmi adó sújtson, de akkor ne feledkezz el a köteles­példányokról.  
    9. Az eladás sem fog menni a terjesztők nélkül, a könyv nem repül majd le a polcokról a vásárló kosarába. Valójában már a polcra sem repül fel. A virtuális értékesítés jó ötlet, ha viszonylag kevés példányod van. Ne feledd az árazásnál, hogy a terjesztésnek is költsége van.
    10. Ha elég merész vagy, először eleve e-könyvkiadást kezdeményezz. Állítólag kisebb a kockázata. Az Amazon például jelentősen növelte az utóbbi években az e-könyvekért fizetett jogdíjak arányát.  Kell, hogy legyen benne üzlet.
    11. Ne csüggedj! A szerzői kiadás nagyon könnyű. Mindenki él vele. Ma már több könyv jelenik meg szerzői kiadásban, mint hagyományos formában. A könyvkiadás átalakulása meg a világháló miatt a lehetőségek tágabbak, mint régen. Különösen a marketing, az érdeklődés felkeltése tekintetében, aminek nélkülözhetetlen szerepéről csak így mellékesen szólunk.

 

A kép forrása

L’Indice

A bejegyzés trackback címe:

https://totaliber.blog.hu/api/trackback/id/tr305107388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2013.02.28. 10:42:38

Semmi értelmes, hasznos dolgot nem említ a cikk, csak ismételgeti a bárhonnan összegereblyézett infó-morzsákat.
" A szerzői kiadás nagyon könnyű. Mindenki él vele."
Mégis ki élt eddig vele, akinek neve is van íróilag? Hallhatnánk néhány példát? (Végh Antal nem érvényes.)

totaliber 2013.02.28. 11:33:19

@Az igazi Svarc Enegger:
"Mégis ki élt eddig vele, akinek neve is van íróilag?" - Sehol nem írjuk, hogy a szerzői kiadással lesz valaki "neves" író. Vagy igen?
Talán éppen ellenkezőleg: aki nem talál kiadót, kiadhatja maga az írását. Hogy felfedezik-e vagy sem, az egy másik kérdés.
Sajnáljuk, hogy semmi újat nem tudtál meg a cikkből, talán majd legközelebb :) Neked is szép napot!

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2013.02.28. 13:30:53

Bocsánat, megtévesztett az irodalom és a művészet szavak gyakori előfordulása az oldalon.
Azt hittem ezek is szempontok, és nem kizárólag a kereskedelem van a fókuszban.
A tipográfiáról szóló cikk egészen érdekes volt.

totaliber 2013.02.28. 13:56:22

@Az igazi Svarc Enegger: Persze, hogy szempontok, ez nem is kérdés.
Viszont a magánkiadás mint jelenség létezik, és az ilyen írásokkal éppen az a célunk, hogy ha valaki úgy dönt, maga adja ki a művét, akkor azt tegye a lehető legjobban, legigényesebben, legszakmaibban. Talán ehhez a mi könyvkiadói ki kicsoda sorozatunk is hozzájárulhat valamennyire - mit csinál egy könyvszerkesztő vagy milyen font illik bizonyos kiadványokhoz.
Az pedig, hogy egy írás végül miként állja meg a helyét az olvasók (és a piac) előtt, rengeteg tényezőn múlik - akár a szerző adja ki, akár egy könyvkiadó.

alexbanks 2013.03.15. 00:33:16

Sztem nem rossz a cikk, valahol el kell kezdeni, így is túl kevés az info magyar nyelven a neten. Én örülök, hogy az, aki eddig semmit nem tudott a témáról, most talán el tud majd indulni valahol. Úgy néz ki, mintha a szerk-nek dolgoznék, de nem. :)
süti beállítások módosítása