2013.02.27. 07:00
Tizenegy tény, amit a szerzői könyvkiadásról tudni kell
A szerzői kiadásban közreműködő kiadók azt ígérik, foglalkoznak a marketinggel, a könyved eladásával, sikerével. De nem fognak. Neked kell – az értékesítés megszervezése mellett – a szerzői kiadás más előnyeit keresned. Segítünk eligazodni az előnyök és hátrányok útvesztőjében.
A szerzői kiadásnak számos előnye van: te dönthetsz a borítóról, a formátumról, a szövegedbe sem szól bele senki, egy szóval a teljes külcsín és belbecs csak a te kreativitásodat dicséri majd, s végül tied a teljes haszon. Mindezekért cserébe nem túl nagy áldozat, amit a szerzői kiadásban egy szerzőnek vállalnia kell.
- Szükséges némi befektetés. Idő és pénz. Igaz, hogy a világon ebből van a legkevesebb, de ha híres író szeretnél lenni, akkor ez a legkevesebb.
- Bevonhatsz (be fogsz vonni) egy kicsi, erre szakosodott kiadót. Dönthetsz persze a kiadásban közreműködő szereplők egyenkénti kiválasztásában is, de akkor vagy könyvkiadó vállalkozásod van és értesz a könyvkiadás folyamataihoz (és ne olvass tovább), vagy mégsem lesz soha könyved.
- Abban ne reménykedj, hogy akár a szerzői kiadásra szakosodott könyvkiadó, akár az egyenként bevont szakemberek el fognak tántorítani a könyvtől, mondván: „nem fogja senki megvenni”, „nem szólít meg senkit”, „különben sincs rá kereslet”, és „hát nem is vagy egy bestselleríró”. Bizony, a témát, a mondanivalót neked kell kiválasztanod, és eladhatóvá formálnod. Nem minden esetben, persze. Ha a rokonok és barátok számára szeretnél maradandót alkotni és a halhatatlanság is elegendő ebben a körben, akkor írj a nagypapa karórájáról. (Ismered a híres befektetési döntést: attól, hogy valami számodra érzelmileg értékes, nem feltétlenül válik azzá a kívülállók számára.)
- Ha különleges információd vagy tudásod van – könyörgöm, miért nem vagy még híres –, akkor eszedbe ne jusson szerzői kiadásban gondolkodni: van az a pénz, amiért megéri téged kiadni.
- Hogy milyen szereplőket érdemes bevonnod (a részletek tekintetében ismétlésekbe nem kívánván bocsátkozni), bemutattuk egy sorozat keretében. Először is megéri felfogadnod egy könyvkiadói szerkesztő szakembert. Ha jól választottál, akkor a szöveged érthetőbb, tisztább, élvezetesebb, a könyvcímed figyelemfelhívóbb lesz. És elképzelhető, hogy a kezdő írókra jellemző terjengősségről, túlírtságról is le tud beszélni. Bármi elképzelhető. Bár nagyobb valószínűséggel foggal-körömmel ragaszkodsz majd jól megírt szövegfordulataidhoz, és semmiképpen sem akarsz lemondani legkedvesebb poénjaidról.
- A tördelőnek majdnem biztosan fizetni fogsz. Egy jó tördelő aranyat ér. Ha jól fogalmazod meg az elképzeléseidet, elvárásaidat, akkor végül valóban magadénak érzed majd a könyvet. Egyébiránt a bevezetőben leírtak itt is csorbulni fognak. Ideális esetben az eredeti elképzeléseidhez képest kedvező irányban történik elmozdulás: lássuk be, tudnál jobbat kihozni a nyersanyagból, mint egy profi?
- A nyomdát nem tudod megspórolni. Választhatsz digitális vagy ofszetnyomdát, de a példányszám azért meg fogja kötni a kezedet. Bizonyos mennyiség alatt a digitális nyomda ajánlata meggyőző lesz, és ha alapvetően szöveges kiadványról van szó, nem is veszed észre majd a különbséget. Egyesek szerint egyébként sem, de most nem ez a lényeg. Az igény szerinti nyomtatás (print on demand) ennél is továbbmegy. Nyomtass egyetlen példányt, add ajándékba, és sajnáld örökké … hogy még egyszer el kell menned a második kiadásért. A könyv fajlagos árán ezek után már ne is gondolkozz.
- Ha eszed van, megoldod, hogy a kedvezőbb általános forgalmi adó sújtson, de akkor ne feledkezz el a kötelespéldányokról.
- Az eladás sem fog menni a terjesztők nélkül, a könyv nem repül majd le a polcokról a vásárló kosarába. Valójában már a polcra sem repül fel. A virtuális értékesítés jó ötlet, ha viszonylag kevés példányod van. Ne feledd az árazásnál, hogy a terjesztésnek is költsége van.
- Ha elég merész vagy, először eleve e-könyvkiadást kezdeményezz. Állítólag kisebb a kockázata. Az Amazon például jelentősen növelte az utóbbi években az e-könyvekért fizetett jogdíjak arányát. Kell, hogy legyen benne üzlet.
- Ne csüggedj! A szerzői kiadás nagyon könnyű. Mindenki él vele. Ma már több könyv jelenik meg szerzői kiadásban, mint hagyományos formában. A könyvkiadás átalakulása meg a világháló miatt a lehetőségek tágabbak, mint régen. Különösen a marketing, az érdeklődés felkeltése tekintetében, aminek nélkülözhetetlen szerepéről csak így mellékesen szólunk.
A kép forrása
5 komment
Címkék: könyvkiadás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2013.02.28. 10:42:38
" A szerzői kiadás nagyon könnyű. Mindenki él vele."
Mégis ki élt eddig vele, akinek neve is van íróilag? Hallhatnánk néhány példát? (Végh Antal nem érvényes.)
totaliber 2013.02.28. 11:33:19
"Mégis ki élt eddig vele, akinek neve is van íróilag?" - Sehol nem írjuk, hogy a szerzői kiadással lesz valaki "neves" író. Vagy igen?
Talán éppen ellenkezőleg: aki nem talál kiadót, kiadhatja maga az írását. Hogy felfedezik-e vagy sem, az egy másik kérdés.
Sajnáljuk, hogy semmi újat nem tudtál meg a cikkből, talán majd legközelebb :) Neked is szép napot!
Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2013.02.28. 13:30:53
Azt hittem ezek is szempontok, és nem kizárólag a kereskedelem van a fókuszban.
A tipográfiáról szóló cikk egészen érdekes volt.
totaliber 2013.02.28. 13:56:22
Viszont a magánkiadás mint jelenség létezik, és az ilyen írásokkal éppen az a célunk, hogy ha valaki úgy dönt, maga adja ki a művét, akkor azt tegye a lehető legjobban, legigényesebben, legszakmaibban. Talán ehhez a mi könyvkiadói ki kicsoda sorozatunk is hozzájárulhat valamennyire - mit csinál egy könyvszerkesztő vagy milyen font illik bizonyos kiadványokhoz.
Az pedig, hogy egy írás végül miként állja meg a helyét az olvasók (és a piac) előtt, rengeteg tényezőn múlik - akár a szerző adja ki, akár egy könyvkiadó.