2012.01.30. 07:00
„Utópiának ható” gyöngyszem
Herman Hesse rövidlátó volt, és rendkívül félt attól, hogy egyszer megvakul. Íróasztalát szemüvegekkel borítva találták halálát követően. Aszkéta módon élt, arra azonban mindig adott, hogy szép, harmonikus környezet vegye körül — ez csupán néhány részlet abból az izgalmas előadásból, amelyet dr. Horváth Géza tartott az Ex Libris Könyvtári Alapítvány Olvasókörében 2012. január 24-én.
Herman Hesse: Az üveggyöngyjáték. Fordította: Szabó Ede. Budapest, Tericum, 2000. 600.
Dr. Horváth Géza nemcsak Hesse-kutató és fordító, hanem a Magyar Herman Hesse Alapítvány kuratóriumának elnöke, valamint az SZTE Germán Filológiai Intézetének intézetvezető egyetemi docense. A Magyar Írószövetség könyvtárában rendezett esten Hesse több műve is szóba került, így Az üveggyöngyjáték is, amelyért Hesse 1946-ban Nobel-díjat kapott. A regényt számos irodalomtörténész „utópiának ható” történetnek titulálja. Szeretem az utópiákat, nem volt kérdés: Hesse nem maradhat ki.
Az üveggyöngyjáték
színhelye Kasztália, egy kitalált ország, egy válogatott tudósok lakta képzeletbeli állam. Itt székel a Rend, amely a szellemi elit hierarchikus szervezete, s amelynek küldetése a megfoghatatlan, titokzatos Üveggyöngyjáték művelése és fejlesztése. A játék egyesíti a művészetet, a tudományt és a vallást, kísérlet a magas kultúra megőrzésére. Josef Knecht, a regény hőse, az állam nagy tekintélyű és legkiválóbb játékmestere, a Magister Ludi. Knecht megtestesült tökéletességgel látja el hivatalát, egy napon azonban ráébred: játéka hiába tökéletes, ha teljességgel öncélú. A játékmester ekkor úgy dönt, elhagyja Kasztáliát, elhagyja a Rendet és tanítani fog. Hesse 1931-től 1942-ig írta Az üveggyöngyjátékot. A könyv 1943-ban jelent meg, ekkor már számos író — köztük Thomas Mann is — kongatja a vészharangokat, a hanyatló európai kultúra megmentése érdekében emeli fel hangját.
Szeretem az utópiákat,
Az üveggyöngyjáték mégis kicsit más volt. Kutattam az egyéniség és a hatalom összeütközését a regényben, érdekelt, hol, hogyan, s egymásnak feszülnek-e egyáltalán. Adott egyfelől egy a világi élettől elkülönült Rend, amely az Üveggyöngyjátékon keresztül őrzi az emberiség szellemi értékeit. S másfelől adott Josef Knecht, a rendkívüli tehetség, aki képes lenne belebetegedni, akár bele is halni, ha szeretett eszméje és közössége — a Rend közössége — valamilyen kórságba esne. Ugyanakkor gyerekkorától ott él benne a vágy és a kíváncsiság: vajon milyen lehet a világi élet. Elnyomott ösztönei, álmai, kívánságai folyton szemben állnak Kasztália törvényeivel. Feljebbvalói tisztában vannak mindezzel, hiszen fejlődése, tanulmányai során kétszer is ráosztották Kasztália és a Rend védőjének szerepét. Elsőként Designori diáktársával vitázik sokat, ám amikor a csupán „látogató” státuszú diáktárs hazautazik, a Rend nem engedi el Knechtet, pedig Designori családja meghívta, várta őt.
Később a Rend egy bencés kolostorba küldi az ifjú Knechtet. A cél, hogy Kasztália állandó képviseletet állítson fel Rómában, a Szentszéknél. A küldetés sikerének kulcsembere Jacobus atya, akit Josefnek rá kell vennie arra, hogy szószólója legyen az ügynek. Josefnek meg kell győznie az atyát, hogy az Üveggyöngyjáték több, mint egy szimpla játék, s miközben ezen munkálkodik, talán észre sem veszi, hogy szemlélete átalakul: már felelősséget érez a világ és az emberek iránt.
Bomlás kezdődik kívül-belül,
legalábbis ez jutott eszembe, hiszen Designori, a „világi barát”, a nagyvilág megtestesítője kívülről, a „rendbéli barát”, Tegularius pedig mintha belülről bomlasztaná a Rendet. Josef „rendbéli” különc barátja csökönyös ember, soha nem akart beilleszkedni, nem érdekelte ennek következménye, az elmagányosodás sem. Mindeközben a játékmester világnézete átalakulóban: felismeri az öncélúvá válás veszélyét, ráadásul fél attól is, hogy mivel a Rend eltávolodott a világtól, haszontalan intézménnyé válhat, könnyen megszüntethetik, pedig a szellemi értékeknek fenn kell maradniuk. A játékmester ezért kilép a Rendből, hogy átadja tudását a fiataloknak: elvállalja Designori fiának nevelését. A tanítás első napjának reggelén egy magashegyvidéki tóban úsznak, amikor Knecht elmerül és meghal. A fiú vétkesnek érzi magát: „…szent borzongással töltötte el a sejtelem, hogy ez a vétek majd átformálja őt is és az életét is, és sokkal nagyobb dolgokat követel tőle, mint amit eddig valaha is elvárt önmagától.” Hesse befejezése nyomán bízhatunk benne, hogy a szellemi értékek megmaradnak… Reméljük ez a gondolat nem utópia.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.