dan_brown.jpgDan Brown Inferno című kötete május 14-én jelent meg angolul. A közkedvelt író Párizsban járt, hogy népszerűsítse könyvét – ennek apropóján a Le Figaro francia napilap készített vele interjút.  

Hogyan jellemezné önmagát néhány szóban?

Olyasvalakinek, aki intellektuálisan kíváncsi. Szenvedélyesen fog­lal­koztatnak olyan társadalmi kérdések, mint az erkölcs és az etika. Krimiíróként lehetőségem van komoly kérdéseket felvetni, csodála­tosan szép helyszíneket bemutatni, mint amilyen Firenze az Infernó­ban, és egyben szórakoztatni az olvasóimat.

Az Inferno cím Dante Poklára utal. Nem ez az első alkalom, amikor egy irodalmi remekműre hivatkozik, igaz?

Valójában eddig is számtalan képzőművészeti utalás volt a köny­veim­ben, mint például a Mona Lisa A Da Vinci-kódban, de most új vizekre akartam evezni. Dante ilyen új, ugyanakkor ismerős témának tűnt. Az Isteni színjáték – és a Mona Lisa is – meghaladja a kort, amelyben született.

Úgy gondolja, hogy a világ végétől való félelem ugyanaz ma is, mint a 14. században volt?

A félelmek bizonyára ugyanazok, ma azonban más problémával is szembe kell néznünk: ez pedig a népességnövekedés. Az elmúlt 85 év során a népesség megháromszorozódott, és a Föld lakossága több mint 200 ezer fővel növekszik naponta.

Mikor olvasta először az Isteni színjátékot?

17 éves voltam, olaszul tanultam, és egy gyerekeknek szóló változatban olvastam először a művet. Ezután – immáron angolul – beleástam magam a Pokol színbe, és nagyon meglepett a szöveg ereje. Végül tíz éve, amikor A Da Vinci-kóddal kapcsolatban kutattam, kedvet kaptam írni róla. Meg akartam mutatni, hogy a pokolról alkotott elképzeléseink mennyiben származnak Dantétől.

A Da Vinci-kódnál maradva, ami után sokan bírálták önt a keresztény vallásról alkotott elképzelései miatt…

Amit ott leírtam, az nem más, mint egy egyszerű és konkrét kérdésfelvetés: mi van akkor, ha Jézus nem Isten fia? Ami engem illet, Jézus emberibb, és kevésbé isteni mivolta nem halványítja el számomra az üzenetet, amit továbbra is csodálatosnak tartok.

Hisz Istenben?

Keresgélek. Sokat olvastam Istenről, a vallásról. És mint mindenki, én is számtalan kérdést teszek fel magamnak.

Ezek a kérdések, illetve a könyveiben is megjelenő kétségek segítenek túllépni azon a protestáns nevelésen, amelyben felnőtt?

Talán igen. De a családom mindig is nyitott volt a vitára. Például gyerekkoromban nem tudtam, hogy Ádám és Éva történetében higgyek inkább, vagy az evolúciós elméletben. Megkérdeztem a lelkészünket, aki azzal vágott vissza, hogy egy kisfiúnak nem kell ilyesmivel foglalkoznia. Nem hagytam annyiban, és feltettem a kérdést a szüleimnek is, akik azt mondták, nincs válaszuk erre, de beszélgessünk róla. Ugyanígy minden könyvem is egy-egy kutatás; bár az összes választ nem találtam meg, az összes kérdést talán igen. (Nevet.)

Édesapja matematikatanár, édesanyja egyházi zenére specializálódott zenész, felesége pedig a művészettörténet megszállottja – belőlük merít ihletet?

Ezek a hatások erősek, és látszólag ellentmondásosak. Egy olyan közegben nőttem fel, ahol tudomány és művészet harmóniában élt egymás mellett. Mostanában jöttem rá arra, hogy a tudomány és a vallás milyen közel állnak. Például a részecskefizika szerint minden mindennel összefügg, és ezt mondja a vallás is. De meg kell jegyeznem azt is, hogy a legnagyobb tudósok, köztük Einstein szerint is léteznie kell egy Istennek. Ami pedig a nagy teológusokat illeti, ők úgy vélik, a tudomány fedi fel az igazságot.

Mit szól ahhoz, hogy sokan csupán egy populáris írónak tartják?

Az olvasóimnak írok, és nem az irodalmi díjakért.

Tíz éve jelent meg A Da Vinci-kód. Visszatekintve milyen emlékeket őriz az első sikerről?

Rendkívül izgalmas időszak volt. Nagyon sokat dolgoztam azon a könyvön. De az életem azóta sem sokat változott. Ugyanúgy hajnali 4-kor kelek, és írok. Ahhoz, hogy a regényeimben szereplő karakterek életben maradjanak, ma is keményen meg kell dolgoznom – akárhány könyvem jelent is meg eddig.

Forrás

Blaise De Chabalier: «Je n'écris pas pour les prix littéraires». Le Figaro. 2013. 05. 23.

A bejegyzés trackback címe:

https://totaliber.blog.hu/api/trackback/id/tr985319496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása