2012.06.22. 07:00
A betűkeverésről dióhéjban
A betűkeverés talán az egyik legizgalmasabb tipográfiai feladat. Jó hír, hogy nem ördöngösség. Elég néhány fogást ismernünk ahhoz, hogy látványos eredmény szülessen.
Mielőtt nekilátunk a betűk keverésének, nem árt tisztában lennünk a betűk alapvető formajegyeivel, nehogy aztán a nagy keveredésben kusza és rendetlen képet kapjunk. Tekintsünk most át egy egyszerű és célunknak kiválóan megfelelő csoportosítást:
- medievális antikva: talpas, váltakozó vonalvastagság (pl. Times, Garamond, Baskerville)
- klasszicista antikva: szabályos szerkezet, vékony talp, erőteljes vastag-vékony átmenet (pl. Bodoni, Didot)
- talpas lineáris: azonos vonalvastagság (pl. Clarendon, Memphis)
- groteszk: talp nélküli, nincs látható vastag-vékony átmenet (pl. Futura, Franklin, Gothic)
- írott: kézírást utánzó (pl. Linoscript, Shelley)
- díszbetű: jellegzetes, folyamatos olvasásra alkalmatlan
A jó betűkeverés nem csupán esztétikus, a jelentés súlyozásának szolgálatában is áll: az olvasó számára rögtön egyértelművé válnak a lényeges elemek. Minden a betűk kontrasztján múlik. Alapvetően hatféle eszközzel élhetünk, ezek: a méret, a vastagság, a szerkezet, az alak, az irány, és a szín.
A legkézenfekvőbb a kicsi-nagy kontraszt. Tartsuk szem előtt, hogy egész szavakat nem tanácsos csupa verzállal (= nagybetű) szedni — ez a nagyításnak egy gyakori, ám rosszul értelmezett fajtája. Válasszunk inkább kurrens (= kisbetű) betűket, így jobban élhetünk a pontméret növelésével, és a szöveg is olvasható marad. Kevesen gondolnak rá, hogy nem csak a tartalmi elemek növelhetők: a fehér folt (üres felület) növelése éppúgy magára vonja a tekintetet, ahogy egy-egy írásjel szokatlanul megnövelt mérete.
Ha két betűtípust keverünk, biztos, hogy eltérő vastagságúak lesznek, a különbséget pedig érdemes tovább hangsúlyozni. Sajnos a készen kapott típusoknak igazán kövér változata nincs, tanácsos ezért beruházni legalább egy igazán vaskos példányra. Itt látható egy remek típuskeverési táblázat, mely jó kiindulási alap, de egyáltalán nem szentírás — kis rutinnal bátran elrugaszkodhatunk tőle!
Ami a szerkezetet illeti, jó, ha a használt típusoké minél eltérőbb. Talpas és talp nélküli, változó és változatlan vonalvastagság keverése remekül működik. Két talpas, illetve két talp nélküli típus egymás melletti használatához már kell némi ügyesség — ilyenkor a vonalvastagságbeli különbségek jelentik a megoldást.
Pusztán a betűk vonalvezetésének különbözősége révén nem hozható létre hatásos keverés. Használjunk álló és kurzív változatokat! Ügyeljünk arra, hogy a talp nélküli típusoknak általában nincs igazi kurzívjuk, esetükben a betűk döntésével (oblique) élnek, ami vajmi keveset változtat a betűformán.
Irány tekintetében ne elsősorban vad elforgatásokban, ferde szövegekben gondolkodjunk! Rendezett, ám igen dinamikus látványt nyújthat például egy hosszú soros cím és egy rá merőleges tömzsi, függőleges szöveghasáb. Fokozza a hatást, ha a grafikai terv más elemeit (ábra, ikon, logó, táblázat stb.) is az iránykontraszt szolgálatába állítjuk.
A kifinomult tipográfus színkeverés alatt gyakran a valójában fekete szövegfoltok szürkeértékével való játékot érti — ennek hatékony elsajátításához sokszor hosszú évek tapasztalata szükséges. „Valódi” színek keverésénél szabadjára engedhetjük a fantáziánkat. Hamar észrevesszük, hogy a meleg színek „kiugranak”, míg a hidegek háttérbe húzódnak — ez utóbbiból tehát többet is elbír egy oldal.
Bármelyik keverési technika mellett döntünk is, fontos az egyértelműség és a bátorság, alig-különbségekkel könnyen azt a hatást kelthetjük, hogy valami hiba történt. Kellemes kevergetést kívánunk!
Forrás
Robin Williams: Tervezz bátran! Oldaltervezés és tipográfia egyszerűen és azon túl! Budapest, Scolar, 2006.
Szólj hozzá!
Címkék: tipográfia font
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.