Ottlik Géza Kossuth-díjas író, műfordító, bridzs-szakértő 100 éve, 1912. május 9-én született Budapesten. Az 1957-ben megjelent Hajnali háztetők című regénye legutóbbi újraolvasásakor igazi egyéjszakás kalanddá vált. Úgy éreztem letehetetlen, abbahagyhatatlan. S amikor mégis muszáj volt — mert véget ért —, már csak azon tűnődtem az ablaknál állva, vajon kit, mikor ér el a hajnal, s mi mindent üzenhetnek ilyenkor a háztetők.

Hamarabb láttam a filmet, mint olvastam a könyvet. Ez minden későbbi élményt determinált, így azóta bármikor újraolvasom Andorai Péter Halász Petárja, Cserhalmi György Bébéje, Udvaros Dorottya Lilije kel életre. Az 1987-es filmszemlén bemutatott film egyik dramaturgja Schulze Éva az Írók Boltjában nemrégiben rendezett kerekasztal-beszélgetésen arról mesélt, hogy a másfél—két évig készült forgatókönyv a kisregénynél jóval gazdagabb lett, Ottlik ugyanis számos új jelenetet írt hozzá, amelyeket későbbi regénye, a Buda írásakor használt fel.

Valóban így érezheti az egyszerű olvasó is, a film után a regény szinte szikár: nem több, mint két festő és szerelmeik története. Both Benedek festőművész feleleveníti gyerekkori barátja, az aranyifjú Halász Péter, valamint két szerelme: az elkényeztetett úrilány, Adriani Alisz és a prostituált Lili történetét a 30-as évek Budapestjén, nagyvilági estélyeken, züllött lokálokban.
A hajnali háztetőket akkor pillantja meg Halász Péter, amikor felesége, Adriani Alisz egy baráti összejövetelen bezárkózik egy másik férfival, s Halász Péter — a vagánykodó, züllött aranyifjú — egy nyaktörő mutatvánnyal átmászik a szeretőkhöz a ház sokadik emeleti külső falpárkányán. Mire átér, szerelme szertefoszlik, s úgy dönt, megkeresi a prostituált Lilit, aki az élet sűrűjében már bizonyítva, mindig is jobban illett hozzá, mint a felesége. Egyszerűség, s mégis zseniálisan sűrítve minden jelen van: barátság, hűség, szerelem, művészet és élet, mindennapi becsület.

Ottlik Géza születésének 100. évfordulója mindenképpen emlékezetes marad a Magvető Kiadónak és a kötetet tervező Pintér Józsefnek köszönhetően: a Hajnali háztetők különlegesen szép kiadása látott napvilágot nemrégiben.

Miután megvettem a könyvet, napokig csak nézegettem. Néha kézbe vettem. De csak vártam. Aztán egyik éjjel megtaláltuk egymást. Kéz a kézben köszöntöttük a hajnalt, és csak néztük a háztetőket.

A bejegyzés trackback címe:

https://totaliber.blog.hu/api/trackback/id/tr264496259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása