2012.02.03. 07:00
Ízek, imák, szerelmek… egy fiútól
Steiner Kristóf második könyve tavaly ősszel jelent meg, én azonban sokáig halogattam az elolvasását. Mindig van bennem némi félelem, amikor „híres ember” jelentet meg könyvet. Ha kedvelem az illetőt, félek a csalódástól, ha nem, akkor attól tartok, hogy nem tudok majd felülemelkedni a prekoncepcióimon. Azokat a ráragasztott címkéket, amelyek „mindenkinek” eszébe jutnak, ha meghallják Steiner Kristóf nevét, természetesen én is ismertem. Mivel azonban nem olvastam első könyvét, a Gumimatrac a Gangeszent, nem tudtam, mire is számítsak a buddhista, kabbalista, zsidó (?), meleg, vegán, bulimiás, depressziós jelzőkkel beskatulyázott hírességtől.
Steiner Kristóf: Lélekbonbon. Budapest, Ulpius-ház, 2011. 272.
Amiatt nem aggódtam, hogy nem tudok majd elvonatkoztatni a celebségtől vagy a nemi identitástól. A probléma inkább abból szokott adódni nálam, amikor úgy érzem, az adott mű még nem érett meg a kiadásra, csupán azért publikálták, mert híresség a szerzője. Vajon az írás megállja-e a helyét mint önálló mű, vagy csak az író személyének ismeretében, a róla kialakított képpel együtt olvasható igazán? Nem tudom azt sem, hogy annak, aki Steiner Kristóf különböző magazinokban, illetve a blogján megjelent írásait nálam célirányosabban szokta követni, mennyiben jelent újdonságot ez a gyűjtemény, amely nem titkoltan számos másodközlést tartalmaz.
Ami tény: a borító ütős, figyelemfelhívó — legalábbis a női olvasók figyelmét biztosan felkelti —, és tökéletesen tükrözi a tartalmat: színes, rövid szösszenetek, amelyeket lehet véletlenszerűen szemezgetve olvasni, ám nem érdemes, mert írásról írásra haladva bontakozik ki egy nagyobb kép.
Ahogy elolvastam a hosszabb-rövidebb gondolatokat — tárcák, esszék, egypercesek? —, a Harry Potter-sorozatban megismert Bogoly Berti-féle Mindenízű Drazsék jutottak eszembe. Csakhogy amíg a varázslóvilágban a kísértetízű drazsé mindenki számára kísértetízű volt, itt korántsem ilyen egyértelmű a megítélés: ahány fogyasztója van egy-egy írásnak, annyi íze lehet a történetnek. Az adott terjedelmi keretek között számomra túl sok volt a hetvenkét írás. Értem én, hogy ez a szám a kabbalában fontos, mégis talán többet kaphatott volna az olvasó egy „fél kabbalával”. Néhány írásnál annyira vártam a kibontást, és annyira sajnáltam, hogy felületes maradt, más szösszenetet pedig kigyomláltam volna. Gyakran éreztem úgy, hogy hiányzik a sorok mögötti tartalom, a tanítások, gondolatok, konklúziók néhol túl direktek, ezért szájbarágósan hatnak vagy egyszerűek, naivak. Azt hiszem, az igazán jó írást az különbözteti meg a többitől, hogy a szerző megérzi, mi az, amit már nem kell leírnia. Ráérez arra, hol van az a pont, ahol „elengedi” a mondanivalót, és rábízza a folytatást, a továbbgondolást az olvasóra.
Az első száz oldal nem nagyon tetszett. Félre is tettem a könyvet, mondván: majd egyszer. Aztán mégis elővettem újra, és bár ezek a gyerekkort, a múltat felvillantó írások másodszorra sem fogtak meg igazán, rájöttem, én is „hibás” vagyok: ha ezeket a kisesszéket az interneten mint blogbejegyzéseket olvasom, valószínűleg máshogy állok hozzájuk, mint így, egy könyv részeként. Tehát ismét az előzetes elvárásoknál tartok… Másfelől mégis úgy érzem, A szerencse forgandó című történet környékén kezdődik el igazán a könyv, a lényegi mondanivaló.
Összességében tehát érdekes volt ez a „72 kis emlék, álláspont, szokatlan párbeszéd vagy gondolat elegye” — ahogy a szerző fogalmaz. A híres rajkini mondatot juttatták eszembe: „Válámi ván, dé ném áz igázi.” Még. De ha ez a harmadik x-et éppen csak bezsebelni készülő fiatal srác még kóborol, keresgél és tapasztal egy kicsit, akár „igazi író” is válhat belőle. Firkásznak azonban már most sem nevezném.
Szólj hozzá!
Címkék: magyar kortárs ulpius-ház
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.