A múlt héten jelent meg Bálint Péter debreceni esztéta, tanulmányíró, egyetemi tanár vallomásregénye, Hangok csupán címmel a Kortárs Kiadó gondozásában. A téma korántsem új a nap alatt, s akár pár mondatban összefoglalható. Az önelbeszélés technikája, a hogyan azonban már jóval izgalmasabb. A december 1-jén tartott könyvbemutatón Ambrus Lajos beszélgetett a szerzővel.

Bálint Péter: Hangok csupán. Budapest, Kortárs, 2011. 480.

Bálint Péter nyolcadik regényének középpontjában egy vidéki esztéta, a középkorú Marcell és a nőkhöz fűződő viszonya áll. A höz, aki szenvedélyes szerető, a höz, aki mintafeleség, a höz, aki gyermek, a höz, aki anya. Már ebből is sejthető, egy szerelmi háromszög és szinte egy teljes családtörténet bontakozik ki a regényben, ahol a főhős sajátságos mondat- és gondolatfűzéssel számol be anyjához, hitveséhez, lányához és legfőképp fiatal szeretőjéhez fűződő viszonyáról. A szerző, Bálint Péter a könyvbemutatón kiemelte: az ötvenes éveiben járó főhős önironikus szembenézésében, eddigi életével való elszámolásában nem az volt az igazán lényeges, hogy mit mond el, hanem hogy hogyan teszi ezt. Fontosnak tartotta a nyelvi plaszticitást, a pontosításokat, ezért a sok ismétlés, újra visszatérés a könyvben, s ezért lesz az írás megemelt, lírai hangvételű, szinte énekelhető.

„»A szavak kelepcébe csalnak, leírnak, körülírnak, felülírnak, amikor valaki beszél, elkülönbözik és átírja önmagát, másvalakiben, aki felülírja őt válaszában.« Ez utóbbi kijelentésemben rejlik némi igazság, a szertefutó gondolatok számából és sebességéből erre következtettem; központi pályaudvar voltam, ahonnét gondolatvonatok, személyek és villámsebesek futottak ki, és ahova mások érkeztek, csak éppen a váltók és szemaforok működését nem ellenőriztem akkurátusan: innét fakadt a zűrzavar. (…) valahonnan egy gordonka szólalt meg lelkem mélyén, nagyon szomorúan szólt, egy régi barátnőm játszott a gordonkán, s miközben a pódiumon játszott a nagyszámú közönségnek, tudtam, hogy engem, a szerelmünket siratja, hattyúdal volt a javából ez a muzsika, nekem szólt, búcsúzóul.”

A keretes szerkezetű műben a négy női archetípus ábrázolása végig hangsúlyos, és e keretek között az olvasó soha nem lehet teljesen biztos abban, hogy a kései szerelem, amely megérinti Marcellt, vajon valóban megtörtént-e vagy csupán a képzelet szüleménye. Ez a szerelmi szál búvópatakként hol előjön, hol eltűnik az elbeszélés során, hogy helyet adjon az emlékezés egyéb hangjainak, a családi legendárium egyedi figuráinak, így például megismerhetjük Baltazár bácsi üdítő karakterét is. Bemutatkozik az alföldi város értelmiségi köre, jelen van a művészet, az irodalom. Hangja lesz a képeknek, hangja lesz egy szerelemnek, hangja az életnek, a halálnak.

„Kezek, zongorista ujjak, nyújtózó és ölelő karok, gömbölyded mellek, s körte alakúak, csípők, szélesek, szűkek, hegyes és lapos tomporok, puha combok, feszesek és izmosak is, pisze orrok, íveltek, horgasak, szilva szemek, ázsiaiak, hajak, feketék, vörösek, szőkék, gesztenyebarnák, padlizsán színűek, hullámzók és egyenesek, vállra hullók és derékig érők, hangok és csöndek, suttogások és sikolyok, Bergman-félék, népesítik be emlékezetemet. Valóságos nők és festményen láthatók, és a képzelet szüleményei. A vonagló végtagok és testrészek nem állnak össze egyetlen nővé. Álmaimban a részletek megkísértenek. Szólítanám kedveseimet, már a nevükre sem emlékszem. Képtelenség azonosítani a végtagokat a tulajdonosukkal, önmagammal, melyiket birtokoltam s melyiknek mit adtam magamból. Nevetésük büntetés szétszaggatottságomért, s ahogy Orpheuszt szétszaggatták a trák nők, a női nemből kiábrándultságáért, hűtlenségéért, pillantásáért. Emlékezetem kedvesei bosszút állnak rajtam, tort ülnek felettem, büntetésük emlékezetem szétszaggatottsága, a hiánypótlás és kiigazítás szándéka folyton örvénylésbe ránt.”

Nos, az írás hosszú mondatai, az elbeszélés terjedelme biztosan kitartó figyelmet igényelnek, ám ha valaki elkapja az „ütemet”, hangot lelhet a mondatok mélyén.

(Pommelé, TataiTilde)

A bejegyzés trackback címe:

http://totaliber.blog.hu/api/trackback/id/tr583442010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.